Home

Schrijf u nu in voor de Vijftig+ nieuwsbrief

Het onderzoek van Webloyalty laat zien dat de mening van anderen door de 55-plusser als zeer waardevol wordt ervaren: wanneer er online wordt gewinkeld, geeft 91 procent van de respondenten aan gebruik te maken van reviews. Daarnaast spelen eerdere winkelervaringen voor 80 procent een grote rol in de uiteindelijke winkelkeuze. Dit is significant belangrijker voor de 55-plussers dan voor de 18- tot 30-jarigen.
De belangrijkste reden om momenteel nog niet altijd online te shoppen, is voor 65 procent van de 55-plussers het niet kunnen voelen of zien van het product. Ook de onzekerheid over de betrouwbaarheid van een webshop (39%), het verplicht vooraf moeten betalen (37%) en het gebrek aan persoonlijk contact (34%) vormen belangrijke barrières voor deze generatie. Deze laatste factor is vooral opvallend, want onder de controlegroep van 18- tot 30-jarigen geeft slechts 15 procent dit als reden om niet online te winkelen. Voor 61 procent van de jongeren vormen de verzendkosten juist één van de grootste barrières voor online shoppen. Betaalgemak blijkt voor de oudere generatie juist erg belangrijk; bijna driekwart van de respondenten geeft aan websites te vermijden die geen eenvoudig betaalproces bieden.
Wanneer 55-plussers online winkelen, gebeurt dit het vaakst via de laptop. Slechts 25 procent geeft aan weleens via de mobiele telefoon te winkelen. Onder jongeren is dit device een stuk populairder en geeft 57 procent aan weleens via de mobiel te shoppen. Verder blijkt de oudere generatie een stuk geduldiger dan de zogenaamde millennials: de jongere doelgroep hecht significant meer waarde aan snelle bezorging.
“Er lijkt een trend gaande te zijn waarin online retailers zich vooral richten op de zogenaamde millennials in onze samenleving. Dat is best opmerkelijk, want door de toenemende levensverwachting en de vergijzing wordt juist de oudere doelgroep steeds relevanter, zeker ook vanuit commercieel oogpunt”, zegt Guy Chiswick, Managing Director Noord-Europa bij Webloyalty. “Als speler op de e-commerce-markt willen we retailers met dit onderzoek concrete handvaten bieden om juist voor die oudere doelgroep een relevante winkelervaring te creëren die aansluit bij hun wensen en behoeften. De 55-plussers worden nog niet altijd als belangrijke doelgroep erkend door retailers. Maar het is hoog tijd dat retailers deze doelgroep beter leren kennen en hun e-commerce-strategieën hierop gaan aanpassen. Want de 55-plus-consument heeft, net zo goed als de jeugd, de toekomst.”

Verschijnt 11x per jaar
Jaarabonnement: € 12,50
Redactie:
Advertenties:
Alle afdelingen tel: 072 5715013

floorfriendly